Rick Elzinga: “Mijn eerste crossmeters maakte ik thuis in een weitje”

Door op maart 7, 2018

Hij had zich veel van het nieuwe crossseizoen voorgesteld. Wint tijdens het Open Italiaanse kampioenschap motorcross de eerste manche in de 125 cc, maar dan slaat het noodlot toe en breekt in de tweede manche beide polsen.

Hoe is het nu met Rick Elzinga?

Op dit moment gaat het wel met de pijn. Ik kan nog niet veel door het gips. dus rustig blijven….over 2,5 week gaan de pinnen eruit als het goed is, dan kijken we weer verder!

Wat voor invloed heeft deze domme pech op je voorbereiding voor het nieuwe seizoen?

Ik mis hierdoor het begin van het nieuwe seizoen die nu begint!! De belangrijkste wedstrijden zijn de EK’s waarvan ik de eerste in Valkenswaard mis en misschien ook de tweede maar dat kan ik nu nog niet inschatten! Ook de eerste DMoM in Markelo zal ik aan mij voorbij moeten laten gaan!

Je bent pas 16 jaar, dan moet je al vroeg begonnen zijn?

Vanaf mijn 5/6de jaar begon ik echt te crossen op de crossbaan.

Je krijgt op je derde jaar al een quadje en daarna op je vijfde een echte motor en dat allemaal zonder rijbewijs?

Rijbewijs heb je niet nodig want je crosst op een afgesloten terrein en niet op de openbare weg.

Waar was je oefenterrein?

Mijn eerste crossmeters maakte ik thuis in een weitje die wij voor het huis hebben liggen.

Wanneer begonnen de echte prijzen binnen te komen?

Rond mijn zevende begonnen de prijzen binnen te komen.

Motorsport lijkt mij, is geen goedkope sport. Was dat allemaal thuis op te brengen of had je direct al een sponsor of sponsors?

In het begin was het hobbymatig en was het te doen met 1 motor en vader die zelf veel kan maken en sleutelen. Vanaf het moment dat het een niveau hoger ging van de regionale wedstrijden naar de NK’s begon de ondersteuning voor mij. Tot nu toe draai ik mijn cross leven puur op sponsoring. Wat ik en mijn ouders heel bijzonder vinden. Mijn ouders kunnen er alleen maar energie en tijd in steken!

Je reed al die tijd nog op “kleine” wielen. Wanneer kwamen de “grote” wielen in beeld?

In 2011 begon ik op de “grote” wielen.

Was de omschakeling niet groot?

Eigenlijk werd het er makkelijker door want de motor bleef hetzelfde en door de grotere wielen stuurt de motor makkelijker door de gleuven en het zand.

 

Om succes te hebben moet er natuurlijk ook veel getraind worden. Hoe vaak doe je dat en is dat te combineren met school?

Ik ging 1 tot 2 keer door de week trainen met mijn vader op een crossbaan als dit lukte en dan in het weekend als er geen wedstrijd was. Nu woon ik op Papendal waar ik elke middag fysiek traint en de woensdagmiddag op de motor. En dan in het weekend mits er geen wedstrijd is.

En als je naar het buitenland moet, zoals onlangs naar Italië?

Ik zit op een speciale school die sporters begeleiden. Ik kan gewoon weg als ik moet trainen of wedstrijd heb en daarnaast wordt er gepland wanneer ik de gemiste toetsen kan inhalen.

Wanneer kwam de 125 CC in beeld?

In 2016 kwam de 125cc in beeld.

In welk team zit je op dit moment?

Op dit moment nog steeds bij het Franse officiële juniorenteam MJC, waar ik heel graag bij ben!

Staan binnen dit team ook monteurs tot je beschikkingen heb je ook een trainer/coach?

Ik heb hier een eigen monteur die voor de motor zorgt en met me mee gaat naar de pit om me de tijden aan te geven onder de wedstrijd. Als het team niet aanwezig is doen mijn vader/ moeder dit.

Wat wil je uiteindelijk bereiken op motorcrossgebied of denk je misschien ook wel stilletjes aan een overstap naar het wegcircuit?

Nee wegcircuit trekt mij niet. Ik hoop MXGP rijder te kunnen worden en misschien ooit naar Amerika te kunnen.

Denk je dat de pers voldoende aandacht schenkt aan de motorsport en wat voor rol kan www.sportinwente.nl daarin spelen?

Naar mijn idee wordt deze sport onder gewaardeerd in vergelijking met bv formule I of voetbal, maar dat is denk ik puur een geld kwestie en dat is best jammer.

Foto’s: fam. Elzinga www.rickelzinga.nl

 

Over