Nieuwe trend “Fusion Fitness”

Door op maart 9, 2013

In de editie van de maand februari ben ik kort ingegaan over de samenstelling van gezonde voeding.  Nu wil even kort ingaan op het gebruik van voeding bij het zogenaamde dieëten en afvallen.

Te weinig voeding en dieet
Het is belangrijk om niet te weinig te eten. We hebben namelijk wel voldoende voedingsstoffen nodig om goed te kunnen blijven functioneren. Veel mensen volgen een extreem dieet en houden dat een aantal weken vol. Vaak vallen ze daarna weer terug in hun oude eetpatroon en komen vervolgens weer aan. Dit is het bekende jojo-effect. Uit onderzoek is gebleken dat het jojo-effect het immuunsysteem verzwakt. Dit zorgt voor meer stress in de hersenen. Dit komt omdat hersenen ongeveer drie tot vier weken nodig hebben om zich aan te passen aan het veranderde leef-of voedingspatroon. Omdat een dieet of verandering van leefwijze vaak niet meer dan drie weken vol wordt gehouden, herkennen de hersenen geen patroon en raken ze overstresst. Om de voedingsverandering beter vol te houden, is het van essentieel belang om voldoende goede calorieën binnen te krijgen.

Afvallen zonder sporten kan dat?
Veel mensen vragen zich af of het noodzakelijk is om te sporten of bewegen om gewicht kwijt te raken. Het antwoord op deze vraag is niet voor iedereen hetzelfde, maar voor de meeste mensen zal gelden dat, indien zij blijvend willen afvallen, zij meer moeten gaan bewegen. Hieronder wordt uitgelegd waarom.

Om de impact van sporten op je vetverbranding te kunnen begrijpen, moet je eerst weten hoe je lichaam de dagelijkse hoeveelheid aan calorieën gebruikt. Ongeveer 60 a 70% van de energie die we opnemen via ons voedsel wordt gebruikt om te ademen, ons hart te laten kloppen en onze hersenen en andere organen te laten werken. Kortom, een groot deel van de energie wordt gebruikt om ons te laten leven zonder enige vorm van inspanning. Van de overige 30% wordt 10 a 15% gebruikt voor de spijsvertering. De laatste 15 a 20% wordt gebruikt voor alle andere fysieke inspanningen: rechtstaan, wandelen, lopen, spieren bewegen, sporten…

Bij mensen die weinig bewegen wordt relatief weinig energie verbuikt door spieren, dit verbruik staat bijv. maar voor 8% van het totale energieverbruik tegenover 15-20% bij meer actievere mensen (zie hierboven). Je begrijpt dat er een energieoverschot optreedt wanneer deze personen evenveel eten als degenen die meer bewegen. Dit energieoverschot wordt meestal omgezet in vet. Om het energieoverschot te verminderen kun je ervoor kiezen om te gaan diëten (dus minder eten), of je kunt meer gaan bewegen. Het grote probleem met diëten is dat de kilo’s er snel weer aankomen wanneer gestopt wordt met het dieet, het zogenoemde jojo-effect. Juist door dit jojo effect is het niet aan te raden te diëten als je blijvend wilt afvallen. De beste manier om te zorgen dat er meer calorieën verbrand worden dan er binnenkomen is dus door meer te bewegen.

Welke sporten zijn geschikt om af te vallen?
Sporten kun je onder verdelen in cardio (hardlopen, fietsen, zwemmen etc.) en krachtsport (met name spiertrainingen). Het beste is om zowel krachttraining te doen als cardio. Ga per keer 30 minuten tot een uur trainen en probeer zo trouw mogelijk het liefst 3, 4 of 5 keer per week kort te trainen of twee keer per week lang. Hierbij staat kort voor een kwartier tot halfuur en lang voor een halfuur tot uur.

Nieuwe trend “Fusion Fitness”
Een nieuw trend is het zogenaamde Fusion Fitness concept. Fusion fitness staat voor “More results+ More Fun-Less Time”. De diensten die Fusion Fitness aanbieden zijn Personal Training, Small Group Personal Training, Outdoor Bootcamps, Kettlebells workshops en Nutrition workshops. Fusion Fitness is dus uitermate geschikt  in combinatie met voedingsadvies om af te vallen. Voor nadere info over Fusion Fitness kunt u contact opnemen met Vincent Waanders, manager Total Fitcentre/Fusion Fitness, via de website  www.fusionfitness.nl.

Hilcosport Borne
Bernald Hilverink
www.hilcosport.nl

Over