Sport- en gezonde voeding

Door op februari 6, 2013

Mijn naam is Bernald Hilverink, in het dagelijks leven werkzaam als juridisch adviseur op de afdeling Juridische Zaken van de gemeente en sinds 2009 eigenaar van Hilcosport Borne, een onderneming die zich bezig houdt met de verkoop en advies van voedingssupplementen. Samen met mijn vrouw Syl hebben we zo’n 25 jaar ervaring in de branche sportvoeding en fitness.  Hilcosport onderscheidt zich van  de winkels en internetshops waarbi j sporters worden voorzien van een persoonlijk advies op het gebruik van goede voeding en voedingssupplementen. Wij hebben de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met het gebruik van voedingssupplementen en begeleiden een breed publiek, van jong tot oud, man en vrouw. Naast de begeleiding van sporters verkopen wij voedingssupplementen aan particulieren en sportcentra.

Het afgelopen jaar ben ik in contact gekomen met Sport in Twente. Al pratende over de breedtesport in Twente en het feit of we wat voor elkaar konden betekenen leek het ons interessant om een informatierubriek Sport- en gezonde voeding op te zetten. Het gebruik van gezonde voeding  in aanvulling met sportvoedingssupplementen is bij veel sporten een belangrijk aspect.

Voeding is niet meer dan brandstof voor ons lichaam. We leven echter in een welvarend land waar het doel van voeding vaak niet meer duidelijk is. We worden continu in de verleiding gebracht om verkeerd te eten. Zeker 75% van de voeding in de winkel hebben we eigenlijk niet nodig. We hoeven ook niet helemaal van alles af te blijven, maar we moeten het doel van de voeding en van wat ons lichaam daadwerkelijk nodig heeft, niet vergeten. Over het algemeen weten mensen maar weinig van voeding.

In deze rubriek zal ik maandelijks informatie geven over het gebruik van gezonde voeding, diëten en sportvoedingssupplementen. Ik zal daarin meer uitleg geven over de calorieën en wat een lichaam nodig heeft aan calorieën en bijvoorbeeld het verschil aangeven tussen goede en slechte calorieën.

Korte introductie “gezonde voeding”

Eiwitten, koolhydraten, vetten en alcohol zijn onze calorieleveranciers. Ze zijn de brandstof en warmte van ons lichaam. Alles wat we eten bestaat uit eiwitten, koolhydraten en vetten, of een combinatie van leveranciers

Er bestaan twee soorten eiwitten: dierlijk en plantaardig eiwit. Dierlijk eiwit is hoogwaardiger dan plantaardig eiwit. Eiwit maakt een belangrijk onderdeel uit van onze lichaamscellen. Eiwit komt voor in vlees, vis, eieren, peulvruchten en melkproducten.

Kalk is belangrijk voor onze botten en gebit. Een tekort aan kalk kan het beenstelsel verzwakken. Kalk komt voor in melkproducten en peulvruchten.

IJzer hebben we nodig voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes. Omdat er continu nieuwe rode bloedlichaampjes aangemaakt worden, is regelmatig nieuwe aanvoer van ijzer nodig. IJzer komt voor in vlees, volkoren producten, groene bladgroenten, muesli, noten en peulvruchten.

Water is een zeer belangrijke bouwstof. Ons lichaam bestaat namelijk voor 65% uit water. Het regelt onze lichaamstemperatuur, vervoert calorieën en voert afvalstoffen af.

Hilcosport Borne
Bernald Hilverink
www.hilcosport.nl

Over